Migawki z warsztatów

Dzień dobry!

Z ręką na sercu, kolejny raz przyznaję się, że jestem leniem i zostawiam wszystko na ostatnią chwilę. Jest 1 września, a ja mam na pulpicie materiał sprzed kilku miesięcy, część obrobiona, część nie. Dlatego też dzisiaj się zmobilizowałam i wszystko zebrałam razem, tworząc kolejne migawki z warsztatów. Zapraszam do czytania i oglądania!

Targ Śniadaniowy

Targ Śniadaniowy odbywa się co tydzień w weekendy. W soboty w Parku Krakowskim, a w niedziele w Parku Ratuszowym. Pierwszy targ odbył się o ile się nie mylę w maju i tak trwa do tej pory. Z tygodnia na tydzień jest coraz więcej wystawców jak również odwiedzających. Jeśli nie przyjdzie się wcześnie, to nie ma co liczyć na miejsce przy stolikach, jednak można za darmo wypożyczyć koc i rozłożyć się na nim na trawie, w słońcu. My targ odwiedzamy zawsze w soboty, mamy niedaleko, zawsze spróbujemy czegoś nowego. Na targu można kupić pieczywo, wędliny, owoce i warzywa, kawę, herbatę, naturalne soki, ale także słodkości, ryby, czasem nawet sushi. Początkowo oferta targu nie była stricte śniadaniowa, brakowało kanapek, jajecznicę czyli typowy śniadaniowy specjał serwowało tylko jedno miejsce. Teraz jest znacznie lepiej, bardzo duża różnorodność stoisk, każdy znajdzie coś dla siebie. Na koniec dodam, że warto zaglądać na ich stronę, bo na kolejnym targu odbędą się warsztaty prowadzone przez moje koleżanki, które publikują również na łamach Magazynu Apetyt. Poniżej kilka migawek z targu.

„Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień" - warsztaty "Pod znakiem kaszy"
03.06.2014

Niestety nie będę mogła Wam wiele napisać o tym spotkaniu, ponieważ byłam tylko na części i spróbowałam jedynie jednego dania (które było pyszne!) i musieliśmy pędzić na kolację, o której za chwilę. Spotkanie odbyło się w Dobra Kasza Nasza i poprowadziła je Dorota z bloga Dorota Smakuje wraz z dietetykiem Katarzyną Foszner. Na początku posłuchaliśmy o walorach zdrowotnych kaszy, a następnie Dorota poprowadziła pokaz kulinarny z degustacją. Było bardzo miło i sympatycznie, kampania Lubię kaszę, to jedna z lepszych kampanii związanych z polecaniem produktu spożywczego.

Kolacja z menu degustacyjnym Twój Kucharz

Mimo, że od tamtego pamiętnego dnia minęło już sporo czasu, to smaki tej kolacji są wciąż w naszej pamięci. Na zaproszenie Twój Kucharz wybraliśmy się na Barka food.life.music. - bardzo przyjemne i ładne miejsce, barka jest przycumowana tuż obok Kładki Bernatki. Kolacja składała się z 10 dań, może się Wam wydawać, że porcje są malutkie (kiedy publikowałam zdjęcia na fanpage w czasie kolacji, pojawiało się mnóstwo krytycznych słów, jak się tym najeść), ale uwierzcie nam, po 10 takich porcjach, byliśmy bardziej najedzeni, niż po 1 talerzu, z "standardowej" wielkości obiadem. Do każdego dania zostało również dobrane wino, więc tym bardziej nasze brzuszki nie były puste, a dzięki kilku lampkom humor dopisywał. Warto wspomnieć, że w tym samym czasie w Warszawie odbywała się kolacja dla Baracka Obamy, dzięki przygotowanym daniom, czuliśmy się równie wyjątkowo.

Poniżej menu tego wieczoru. Każde danie było na swój sposób wyjątkowe, jednak najbardziej w pamięć zapadła mi pozycja nr 3 czyli połączenie sera koziego i buraków w lekkiej panna cottcie - poezja (!!!) oraz nr 4 - wątróbka, kaszanka i konfitura z cebuli - niby bardzo proste smaki, a jak zachwycające. A zupa szczawiowa, to był dla mnie zdecydowany powrót do dzieciństwa, ponieważ wtedy ostatnio ją jadłam.

MENU DEGUSTACYJNE Barka & Twój Kucharz

1. Zupa szczawiowa z kaczym jajkiem + cydr z Winnicy Smykań (szara reneta, beczka)

2. Młody bób, arbuz infuzowany czarną porzeczką, bundz góralski, rukiew wodna, tłoczony na zimno olej słonecznikowy + Bendits Secco, Tokaj 2012

3. Panna cotta z koziego sera, galaretka z buraka, ciasto lo, czarnuszka, ogórecznik  + Camillo Donati della Bandita Emilia Romagna 2012

4. Wątróbka z królika, kaszanka, karmelizowana cebula, miód spadziowy, ogórek kiszony, kwiat nagietka + Haeffelin Riesling Grand Cru Florimont 2011

5. Makrela na soli morskiej, fasolka szparagowa, grillowana dynia piżmowa z tymiankiem cytrynowym, słony karmel + Kolonics Somloi OlaszRisling 2006

6. Dorsz solony, rzodkiewka, sepia, krwawnik, puder z łososia wędzonego + Meinklang Graupert Grauburgunder Burgenland 2012

7. Skoki z królika, omułka z marchewnikiem, esencja zielonego szparaga, bratki + Carussin Asinoi Barbera d’Asti 2012

8. Kaczka let w pieprzu syczuańskim, sos pomarańczowy z lawendą, kapusta włoska z wędzonym boczkiem, kaszotto z kaszy perłowej, liliowiec + Meinklang Konkret Sankt Laurent Burgenland 2010

9. Jagnięcina, smardze, kalarepa, sos miętowo jabłkowy na cydrze z płatkami róży podane na liściu funkii + Malkhaz Jakeli Khashmi Saperavi Kakheti 2009

10. Sernik krakowski rozczłonkowany z miodem akacjowym i amarantusem + Pendits Tokaji Szamorodni 2008

Jeśli też chcielibyście spróbować dań serwowanych przez Twój Kucharz - zajrzyjcie na ulicę Ślusarską 3 w Krakowie. Nam zostaje jeszcze raz podziękować za zaproszenie i świetną ucztę dla podniebienia przygotowaną przez Twój Kucharz wraz z zaprzyjaźnionymi szefami kuchni. Warto wspomnieć też o porcelanie, na której serwowano dania - Deagourmet Polska, piękna prawda?

Śniadanie prasowe Sfinks Polska - zwyczaje śniadaniowe krakowian
10.06.2014

Przez Sfinks Polska zostałam zaproszona na śniadanie prasowe związane z wynikami raportu Śniadanie w wielkim mieście, połączone z degustacją oferty śniadaniowej tej restauracji. Spotkanie poprowadziła wiceprezes zarządu Sfinks Polska, Dorota Cacek oraz główny szef kuchni restauracji Klaudiusz Wachowiak. Z raportu można było dowiedzieć się całkiem ciekawych rzeczy - krakowianie coraz częściej wychodzą poza dom żeby zjeść śniadanie. Ja zdecydowanie należę do tej mniejszości, która woli przygotować śniadanie w domu :-). Może dlatego, że śniadanie szykujemy tylko dla 2 osób, a nie dla wielkiej rodziny. Wracając do wspomnianej oferty śniadaniowej - mimo tego, że szef kuchni gorąco polecał kiełbaski, które przygotowywane są specjalnie dla Sphinxa, z przedwojennej receptury, to zdecydowałam się na klasyczne pancakes, które zjadłam ze smakiem, były bardzo puszyste i smaczne. Z ciekawostek - w Sphinxie można dostać pełnoziarniste croissanty :-).

Śniadanie prasowe Stewia Lab Sprite & Nestea
12.06.2014

Na zaproszenie marek Sprite i Nestea wybrałam się na śniadanie prasowe dotyczące właściwości stewii - czyli naturalnego, roślinnego słodzika. Oczywiście, na śniadaniu były serwowane dania słodzone jedynie stewią, a każdy uczestnik spotkania otrzymał w prezencie zapas słodzika w postaci proszku, tabletek i suszonych liści. O właściwościach stewii opowiedziała nam dr inż. Monika Hoffmann, ekspert SGGW.

Bulwar Śniadaniowy
21.06.2014

Z okazji krakowskich Wianków odbył się Bulwar Śniadaniowy, impreza podobna do Targu Śniadaniowego, jednak jednorazowa (lub cykliczna, ale odbywająca się raz na rok). Czy było śniadaniowo? Moim zdaniem nie, jednak było dość sporo ludzi, może lokalizacja miała na to wpływ, bo impreza odbyła się tuż obok Wawelu. Wiecie jakie stoisko cieszyło się największym powodzeniem i kilometrową kolejką? Zobaczycie na ostatnim zdjęciu.

Tak, największym wzięciem cieszyło się stoisko Prymat, Kucharek, Smak, z kołem fortuny, gdzie kiedy odpowiedziało się na zadane pytanie otrzymywało się paczkę z produktami ze zdjęcia. Jarzynka, kostki rosołowe, trochę to źle świadczy o świadomości kulinarnej ludzi, smutne.

Najedzeni Fest : Lokalnie
22.06.2014

Oczywiście w wakacje nie zabrakło festiwalu Najedzeni Fest. Wybraliśmy się jedynie na czerwcową edycję, na lipcową (grillową) nie udało się nam dotrzeć. Tym razem kupiliśmy trochę smakołyków i wybraliśmy się na piknik nad Wisłę. Na zdjęciu między innymi kanapki od Che Bonta, makaroniki od Atelier Cookia, sernik od Chocoli, mini burgery od Forum Przestrzenie. A Mateusz zrobił mi wianek :-).

Warsztaty Polskie pomidory w nowych odsłonach w Sowa i Przyjaciele
03.07.2014

Ekipę restauracji Sowa i Przyjaciele czyli Konrada Birka, Roberta Wojnarowskiego i Krzysztofa Kopcińskiego miałam już okazję poznać na warsztatach Siemensa, to świetni kucharze, więc nie mogłam sobie odmówić spotkania się z nimi ponownie i to od razu w restauracji, w której na codzień pracują. Dodatkowo, jak spojrzycie na datę, był to dość bliski termin od afery jaka się pojawiła w mediach, więc wizyta w najpopularniejszej restauracji w Polsce była aż wskazana :-). Na spotkanie zaprosiła mnie firma Syngenta, która zajmuje się tematyką ochrony roślin. W części teoretycznej słuchaliśmy opowieści o pomidorach z Tęczy Smaku oraz o sposobach ochrony pomidorów. Mam nadzieję, że wiecie o tym, że przechowywanie pomidorów w lodówce nie jest wskazane, ponieważ tracą swój smak, a kiedy przechowujemy je w warunkach pokojowych, to zawsze szypułką do dołu, aby pomidor mógł jeszcze spokojnie dojrzewać. Oczywiście na warsztatach nie mogło zabraknąć pomidorowych przepisów - chłodnik, sałatka, pomidorowe curry i deser, deser bardzo oryginalny i smaczny! Pomidory i bazylia, bardzo klasyczne połączenie na wytrawnie, a tu przygotowaliśmy je na słodko - pomidory zostały skarmelizowane, a bazylia znalazła się w lodach - rewelacyjne połączenie! Jeszcze raz dziękuję firmie Syngenta za zaproszenie. Zdjęcia dzięki uprzejmości organizatora.

W restauracji spotkałam również Tomasza Jakubiaka :-)

A tutaj z ekipą restauracji Sowa i Przyjaciele :-)

A oto film z warsztatów.

Warsztaty Kulinarna Akademia Książęcego
17.07.2014

W lipcu mieliśmy okazję brać udział w warsztatach piwnych na zaproszenie marki Książęce. Zaczęło się od profesjonalnej degustacji piwa pod okiem Zdzisława Kantora, sensoryka i trenera piwnego. Następnie zajął się nami Jurek Sobieniak i Andrzej Andrzejczak i zaczęło się gotowanie z dodatkiem piwa. Każde danie, było dedykowane innemu rodzajowi piwa. Ceviche z łososia z kwaśnymi jabłkami i galaretką miodową z soku brzozowego,  podpłomyki z pastą z białej fasoli, serem owczym, suszonym pomidorem i salsą z pieczonej oberżyny, jabłkowy boczek z anyżem i miodem lipowym w śliwkach, steki z pieczonego selera panierowane w bursztynie z sosem czosnkowo-pietruszkowym i czuszką, lody waniliowe z prażonymi orzechami włoskimi w piwnym karmelu z czarnym pieprzem, udziec z indyka pieczony z rozmarynem i cytryną - brzmi rewelacyjnie prawda? I tak też było! :-) Te lody, to mi się śnią po nocach :-). Jeszcze raz dziękujemy za zaproszenie!

Otwarte posiedzenie małopolskiej Rady ds. Produktów Tradycyjnych
23.07.2014

Kiedy otrzymałam informację o otwartym posiedzeniu małopolskiej Rady ds. Produktów Tradycyjnych w Urzędzie Marszałkowskim długo się nie zastanawiałam, nigdy nie byłam na takim spotkaniu, więc czemu nie? :-) Spotkanie poprowadził Wicemarszałek Wojciech Kozak – Przewodniczący Rady ds. Produktów Tradycyjnych oraz członkowie Rady, Izabella Byszewska – Prezes Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego oraz Jan Zwoliński – Wiceprezes Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego. Na spotkaniu poza rozpatrywaniem 19 wniosków dotyczących wpisu produktów na Listę Produktów Tradycyjnych, czyli takich, które są wytwarzane tradycyjnie, przez określony okres czasu, który należy odpowiednio udowodnić we wniosku, ponadto były również wręczane certyfikaty Znaku "Jakość Tradycja". Każdy z 19 wniosków był wnikliwie analizowany przez radę, więc miałam okazję dowiedzieć się, jakie są sposoby przygotowywania kiełbas, wędzonek czy też pieczywa - bardzo ciekawa i owocna lekcja. Oczywiście miałam też okazję spróbować wszystkich specjałów, było pysznie!

Dziękuję za uwagę i pozdrawiam Was serdecznie! :-)